Pevná odolná expediční kola na dlouhé i kratší cesty
S lidmi kolem uherskobrodské firmy AZUB BIKE jsme se v roce 2015 rozhodli postavit pořádné české cestovní kolo, které by dobře a po dlouhou dobu dokázalo sloužit nejen víkendovým cykloturistům, ale především zapáleným cyklonomádům. Cestovní turistická kola UB.bike jsou postavena na pružném a trvanlivém v Česku vyráběném chrom-molybdenovém (25CrMo4) rámu s jednou zeslabovanými trubkami, který je vybaven množstvím montážních bodů pro turistické nosiče, košíky na láhve, blatníky a další příslušenství, které na správném cykloturistickém kole jednoduše nemohou chybět. Základem jsou mnoha expedicemi odzkoušená extra odolná 26" kola, která zajistí obrovskou nosnost, výbornou stabilitu a manévrovatelnost i pohodlný rozjezd v kopcích. Rám má samozřejmě unikátní geometrii a nelze vůbec srovnávat se starými 26" MTB rámy!
A proč stavíme expediční kolo zásadně na 26" kolech?
Nosnost
U 26" ráfků se dá udělat opravdu pevný výplet. Kratší zesílené špice v kombinaci s dvojstěnnými downhillovými ráfky toho vydrží opravdu mnoho, kolo se může takřka neomezeně naložit. Uveze navíc i urostlejší jezdce s hmotností dost přesahující 100 kg, aniž by pod nimi v kritických chvílích "praskaly dráty".
Stabilita a manévrovatelnost
Zadní nosič je položen níže, tím i brašny jsou výrazně níže umístěny a kolo tak má určitě lepší stabilitu a ovladatelnost. 26" kola jsou obecně snadněji ovladatelná s menší vyvíjenou silou při zatáčení.
Jízda v kopcích
Kolo se dá snadnějši zpřevodovat do ultra pomala pro snadnější zdolávání prudkých stoupání. Menší kola se snadněji rozjíždí do kopců.
Pevnost
26″ kola jsou pevnější a lépe snášejí nejen zatížení brašnami, ale rovněž i sílu, která působí na špice při brždění kotoučovými brzdami.
Ideální i pro jezdce nižšího vzrůstu
Geometrie rámu umožňuje i pro malé postavy zachovat dostatek prostoru mezi pedálem resp. špičkou boty a předním kolem vč. blatníku.
Dostupnost náhradních dílů
V rozvojových zemích většinou vždy seženete 26" pláště nebo ráfky. Rozměr 26" je zatím nesmrtelný (narozdíl od rychle zaniklého 27,5"), vždy ho budou i ve vyspělých státech používat minimálně juniorská kola. Starých kol na tomto rozměru se válí všude dost, aby člověk mohl v nouzi sehnat ráfek či plášť na dojezd.
Závěrem
O velikosti kol se vedou občas až zbytečně vášnivé diskuze. Cyklistika se postupem času rozvětvila do mnoha směrů a pro každý je ideální jiný rozměr kol pro své výhody a nevýhody. Lidi samozřejmě ovlivňuje obrovská marketingová masáž a trend osazování co největších kol. Pro expediční "klasiku" na těžko je ale dle našich zkušeností stále tou ideální volbou stará dobrá šestadvacítka. 28/29" mají sice lepší odval a prostup terénem, ale ostatní výše zmíněné přednosti u 26" převládají. Navíc, pokud jedete na těžko na několik dní, týdnů, měsíců, opravdu neřešíte odval nebo průchodnost terénem, do kterého se dobrovolně moc nevrháte. Vše navíc hodně ovlivňuje zvolený typ a šířka pláště, takže například u pláště 26x2,15 a 700x38 rozdíl v odvalu téměř nebo vůbec nepoznáte, naopak širší a vyšší 26" plášť vám poskytne mnohem větší komfort na nerovnostech.