Zámky na kola
Zámek na kolo by určitě měl patřit do výbavy každého cykloturisty i expedičního cyklisty, jeho účinnost proti odcizení by se však neměla přeceňovat. Myslete na to, že pokud si zkušený zloděj kol Vašeho miláčka vyhlídne, kvalitnější zámek ho maximálně zdrží o chvilku déle. Ovšem i ta chvilka někdy může být rozhodující. Navíc jde často o takovou psychologickou hru mezi majitelem a zlodějem. Obecně také platí, že čím dražší či přitažlivější kolo máte, tím bude zloděj ochoten podstoupit větší riziko při jeho krádeži.
Typy zámků a jejich vlastnosti
Nejčastěji se dnes setkáte s lankovými, řetězovými, skládacími a U zámky. Existují samozřejmě i další zámky - elektronické, pevně přidělané "podkovy" na rámu zamykající zadní kolo, zámky na kotoučové brzdy a jiné. My se však logicky vrátíme k zámkům, které přichycují naše kolo ke stabilní, pevné, nevýsuvné bariéře.
Lankové: Jsou nejvíce rozšířenými a prodávanými zámky. Oblíbené jsou především spirálové verze. Lankové zámky vynikají nízkou hmotností, cenou a bohužel i nízkou bezpečností (přestřihnete je pákovými nůžkami). Lépe v tomto ohledu jsou na tom různé silnější opancéřované verze, ty jsou ovšem mnohem těžší i dražší.
Řetězové: Pokud jsou ze silného a kvalitního materiálu, poskytují vysokou míru zabezpečení. Pro svojí vysokou váhu však většinou nejsou vhodné k převážení.
Skládací: Získávají si čím dál větší přízeň. Jejich výhodou je kompaktní tvar a vyšší stupeň bezpečnosti. Nevýhodou je především jejich váha a také vyšší cena.
U zámky: Asi nejodolnější zámek vůči mechanickému násilí. Nevýhodou je jeho horší skladnost, vysoká hmotnost a jeho krátké rameno nám zužuje výběr pevné bariéry pro připoutání. Do přírody tedy ne moc praktický. Ideálně potřebuje bariéru trubkového/tyčového průměru.
Materiál a provedení
Většinu, co jsme napsali výše, předpokládá, že zámek bude vyroben z vysoce odolného materiálu (ocel, speciální slitina, atd.). Tuto jistotu máte většinou jen u značkových výrobců, nejlépe u těch, kteří se přímo specializují pouze na výrobu zámků - ABUS, TRELOCK a jiní. Kromě materiálů použitých na zámky je totiž nesmírně důležité i technické provedení zámků. U skládacích zámků jsou to například čepy.
Klíč nebo kód?
U všech typů zámků si většinou můžeme vybrat, zda bude zamykatelný klíčem nebo číselným kódem. Obě varianty mají svá úskalí i přednosti, příznivce i odpůrce. U klíčů si musíme dávat pozor, abychom je neztratili. Ideální je zámek se dvěma či více klíči. U kódového zámku zase nesmíme zapomenout kód a při odemykání dávat pozor, aby někdo v naší těsné blízkosti kód neodkoukal. Z hlediska bezpečnosti by mezi oběma variantami u značkových výrobců neměl být rozdíl.
Stupeň bezpečnosti
Většina výrobců u svých zámků uvádí stupeň úrovně bezpečnosti. Bohužel však neexistuje nějaký zavedený standard a každý výrobce má svojí vlastní stupnici. Obecně lze jen napsat, že vyšší číslo vždy znamená vyšší úroveň bezpečnosti. Zámky ve vysoké bezpečnostní úrovni budou logicky masivní, těžké a drahé.
Naše doporučení
V této kategorii se radí opravdu velmi obtížně. Nejvíce pro své kolo uděláte svým vlastním chováním a dobrým úsudkem. Tedy nenechávat kolo dlouho bez dozoru, jestli vůbec. Největší riziko krádeže je ve městech, turisticky exponovaných místech a rušných místech na cyklostezkách. Nejmenší naopak při volném kempování v přírodě. My sami na expedice dlouhá léta vozíme značkový spirálový zámek (pro transport omotaný na sedlovce a spoji rámu - viz obrázek), kterým přes noc v přírodě nebo kempu svazujeme obě kola dohromady a nejlépe ještě ke stromu. Toto opatření funguje samozřejmě pouze na příležitostné zloděje a nás falešně psycholigicky uklidňuje. Ve městech však zásadně kola neopouštíme (výhoda jízdy ve dvou) nebo bereme v hotelu na pokoj.
Připravili jsme pro Vás rozumnou nabídku zámků, ze které byste si měli vybrat. Zda raději zvolit bytelnější skládací zámek nebo U zámek necháme na Vás.